Erotische chatsessies voor BTW geen elektronische diensten

Datum: 27 juni 2011

BV X bood op internet op eigen naam en voor eigen rekening erotische chatsessies aan. Bezoekers konden tegen betaling met diverse modellen erotische live-gesprekken met beeld voeren. De websites stonden op naam van BV X en ook het copyright berustte bij haar. BV X zorgde voor de werving van bezoekers en sloot daarvoor contracten met webmasters. De vergoeding voor chatsessies gebeurde via een "virtual wallet". De inspecteur legde een naheffingsaanslag BTW op, omdat BV X uitsluitend BTW berekende aan binnen Nederland wonende bezoekers. BV X ging in beroep en stelde dat zij een vermakelijkheidsdienst in de zin van artikel 6, lid 2, onderdeel c, Wet OB verrichtte in plaats van elektronische diensten in de zin van artikel 6, lid 2, onderdeel d, punt 10, Wet OB, zoals de inspecteur stelde. Rechtbank Haarlem besliste dat de door BV X verleende diensten geen elektronische diensten waren, omdat die diensten namelijk bestonden uit de interactie tussen de bezoeker en het model. Het waren de bezoeker en het model die de dienst samen vorm gaven waarbij gold dat het model haar bijdrage leverde als verlengstuk van BV X. BV X speelde via een één-op-één contact met het model in op de individuele behoefte van de bezoeker en droeg op deze manier daadwerkelijk bij aan de inhoud van die dienst. Hier deed niet aan af dat de diensten door het gebruik van moderne informatietechnologie over grote afstand konden worden verleend. Het was volgens de Rechtbank mogelijk een dienst van dezelfde aard te verlenen op een locatie waar het model en de bezoeker samenkwamen, bijvoorbeeld in een cabine of een andere ruimte met een glazen wand met intercom tussen beiden (peepshows). Het verlenen over een grote afstand maakte de aard van de dienst, bestaande uit het bieden van erotisch getint doch niet-lichamelijk contact met een daarin gespecialiseerd model, niet anders. De Rechtbank verklaarde het beroep van BV X gegrond en vernietigde de naheffingsaanslag.

Om dit artikel te kunnen delen op sociale media dien je marketing-cookies te accepteren.