Fiscale stunts met importauto’s

24 april 2018

Voor belastingzaken wil niemand wakker worden gemaakt, maar als het om auto’s gaat, is het een ander verhaal. We smullen van besparingsvoordelen voor de heilige koe: hoe we de bijtelling voor de auto van de zaak kunnen drukken of ontlopen en hoe we goedkoop aan een auto kunnen komen: met andere woorden: het gerommel met schadeauto’s en de grote BPM-truc met het importeren van auto’s.

De nieuwprijs van auto’s ligt in Nederland veel hoger dan in de rest van Europa. Dat ligt menig autoliefhebber – vooral die met een wat duurdere smaak – zwaar op de maag. Eigenlijk is niet eens de handelsprijs veel hoger, maar de Nederlandse belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) maakt het duur. Niet zo gek dus dat er per jaar heel wat auto’s (zo’n 200.000) uit het buitenland worden gehaald. De BPM die bij registratie van een nieuwe auto moet worden betaald, is hoger dan die voor een gebruikte auto. Bij gebruikte auto’s mag rekening worden gehouden met een afschrijving. Met de Belastingdienst ontstaat dus veel gesteggel over “nieuw of gebruikt”. Daarbij moet men zich houden aan de mandarijnenformule van de Hoge Raad dat een auto nieuw is “zolang hij niet of nauwelijks is gebruikt”. Met zo’n definitie verbaast het niet dat hierover aan de lopende band zaken aan de belastingrechter worden voorgelegd. De Hoge Raad heeft bovendien uitgemaakt dat een eerdere registratie in het buitenland niet automatisch betekent dat de auto als een gebruikte auto kan worden aangemerkt. Sindsdien spelen gebruikssporen en kilometerstanden de hoofdrol in fiscale procedures over importauto’s. De vele duizenden rechterlijke uitspraken die er nu liggen, lopen vaak af in het voordeel van de autokopers. In de uitkomst verschilt het echter nog wel hoe en bij welke rechter men de zaak heeft bepleit.

Gerechtshof Den Bosch vond een in Duitsland gekochte voormalige demonstratieauto – een overjarige Cadillac CTS 2.0T met 342 km op de teller- een nieuwe auto, omdat hij niet of nauwelijks was gebruikt, geen sporen van gebruik had en ook geen beschadigingen vertoonde. Rechtbank Gelderland merkte een in Duitsland gekochte Neuwagen mit Tageszulassung die op het moment van aangifte 79 km op de teller had staan, aan als een gebruikte auto. De eerste gebruiker van de Mercedes was de koper die de auto 3,5 maand na de afgifte van het kenteken kocht met die geringe kilometerstand. Volgens de rechter was de beste referentie van deze auto de auto die net zo lang met kenteken in de showroom had gestaan. Deze auto kon volgens de Rechtbank niet meer voor de nieuwprijs worden verkocht. Dit leidde tot een vermindering van de BPM met ruim € 10.000. Heel creatief was de man die in Hongarije een nieuwe BMW 320d XDrive kocht en deze zelf naar Nederland reed. Bij registratie in Nederland had de auto 1.566 km op de teller. Rechtbank Zeeland-West-Brabant vond het een gebruikte auto en vernietigde de naheffing van € 3.673 van de inspecteur.

De Belastingdienst heeft het moeilijk om het volle pond aan BPM binnen te halen. Autogekken gaan heel ver om hun grote liefde zo goedkoop mogelijk naar Nederland te halen. Er worden zelfs beschadigde portieren tijdelijk in net van de band gerolde auto’s gehangen die na het maken van foto’s van de gebruikssporen en schadeplekken voor de registratie als schadeauto weer worden vervangen door de nieuwe.

Of en zo ja, hoe en wanneer de wetgever zal ingrijpen in het BPM-lek is niet bekend. Vragen hierover vallen vermoedelijk onder de “beleidsintimiteit” van het ministerie van Financiën en niemand daar zal de spoiler willen verklappen. Zolang daar radiostilte heerst, schalt uit de boxen van met forse BPM-korting geïmporteerde bolides vooralsnog hard en luid:

Get your motor runnin’
Head out on the highway
Lookin’ for adventure
And whatever comes our way

Mr. Monique Ligtenberg
Hoofdredacteur Fiscaal up to Date (www.futd.nl)

importautos

Door het oog van
Monique Ligtenberg
Monique Ligtenberg
Hoofdredacteur Fiscaal up to Date

In 'Door het oog van' geeft mr. Monique Ligtenberg haar kijk op actueel fiscaal nieuws, wetgeving of rechtspraak. De columns die zij schreef voor RTL Z en de Telegraaf zijn ook in deze rubriek terug te vinden.

Bekijk alle columns

Om deze column te kunnen delen op sociale media dient u marketing-cookies te accepteren.

Overzicht columns