Twijfels over superheffing voor grote schoonmaak bij fiscus

26 september 2016

Stel dat wat je denkt niet waar is. Stel dat je denkt dat het niet waar kan zijn dat de fiscus € 70 miljoen aan extra loonbelasting moet betalen voor zijn eigen reorganisatie. En bedenk daarbij ook nog eens dat de baas van de Belastingdienst erkent dat hij de plank goed heeft misgeslagen, maar dat de Belastingdienst de eigen belastingzaken misschien toch beter op orde heeft dan de baas wel denkt.

De Belastingdienst is een van de grootste werkgevers van Nederland. Er werken 29.000 mensen die zijn belast met het controleren, opleggen en innen van aanslagen en het afdoen van bezwaarschriften. Volgens de top van de Belastingdienst zijn dat er veel te veel, hoewel de belastingadviespraktijk en de belastingbetaler juist het tegendeel ervaren. Telkens als de Belastingdienst in opspraak komt, ligt dat namelijk aan een tekort aan menskracht. Het is zelfs onmogelijk om een inspecteur te pakken te krijgen voor een vraag of (voor)overleg. Bijna niemand komt verder dan de eerstelijnszorg van de Belastingtelefoon. Daar zitten hele vriendelijke en aardige mensen, daar niet van, maar fiscale problemen kunnen zij niet oplossen. Maar goed, de top wilde “minder minder minder”. Om precies te zijn 5.000 minder, maar dan wel laaggeschoolde belastingambtenaren. Door de slechte sfeer bij de Belastingdienst, de riante vertrekregeling of een combinatie hiervan, staan maar liefst 7.820 ambtenaren te trappelen om de baan voor het leven in te ruilen voor een gouden handdruk. Dat was een verkeerde inschatting. Vervolgens bleken de beoogde vertrekkers tegen de verwachting in te willen blijven en de beoogde blijvers te willen gaan. Dat was ook een verkeerde inschatting. Toen vooral de werknemers tussen 60 en 62 jaar aangaven liever vandaag dan morgen de dienst te willen verlaten, was de derde inschattingsfout een feit. Daarbij had de Belastingdienst niet gedacht aan de fiscale wet- en regelgeving voor een regeling voor vervroegd uittreden (RVU).

Juist de Belastingdienst moet beter dan wie ook weten dat werkgevers die verkapte RVU-regelingen hebben, kunnen worden bestraft met een eindheffing van 52%. Juist de Belastingdienst denkt er bij de grootste reorganisatie tot nu toe, waarbij € 648 miljoen aan vertrekpremies wordt betaald, niet aan dat de vertrekregeling wel eens een verkapt prepensioen zou kunnen zijn? Staatssecretaris Wiebes noemt dit zelf een inschattingsfout (dat zou de vierde zijn). Het bedrag van € 70 miljoen zal hij betalen. Maar ook dit lijkt een inschattingsfout te zijn. De vertrekregeling voor de duizenden belastingambtenaren is niet naar de bedoeling en ook niet naar de feitelijke uitwerking een verboden pseudo-prepensioenregeling die met eindheffing is te treffen. De vrijwillige vertrekregeling van de Belastingdienst staat namelijk open voor alle werknemers van de Belastingdienst en in de praktijk wordt die ook zo gebruikt, zodat is voldaan aan de criteria die de Hoge Raad stelt. De staatssecretaris heeft de zaken prima op orde en heeft veel argumenten om zich met succes te verzetten tegen de superheffing van € 70 mln.

Beste Eric Wiebes, geef niet zomaar toe aan de aanslag. Het onverwachte succes en de averechtse gevolgen maken de vertrekregeling nog niet belast. Bijstand en advies van een loonbelastingdeskundige, zelfs als die niet (meer) op de payroll staat, kan het verschil maken. Bij de loodgieter lekt de kraan thuis ook wel eens, en het is juist de loodgieter die dat zelf snel en goed kan repareren.

Mr. M. Ligtenberg
Hoofdredacteur Fiscaal up to Date (www.futd.nl)

cartoon-vertrekregeling

Door het oog van
Monique Ligtenberg
Monique Ligtenberg
Hoofdredacteur Fiscaal up to Date

In 'Door het oog van' geeft mr. Monique Ligtenberg haar kijk op actueel fiscaal nieuws, wetgeving of rechtspraak. De columns die zij schreef voor RTL Z en de Telegraaf zijn ook in deze rubriek terug te vinden.

Bekijk alle columns

Om deze column te kunnen delen op sociale media dient u marketing-cookies te accepteren.

Overzicht columns